version française
Accueil/Catalogue/focus

Online films

  • Visa de censure X (1968)
    de Pierre Clémenti
  • Corps Humain Le (2006)
    de Alexandre Larose
  • WWUE (2001)
    de Alexis Constantin
  • Homage to Magritte (1974)
    de Anita Thacher
  • Element (1973)
    de Amy Greenfield
  • Visages Perdus (1983)
    de Alain Mazars
  • pages : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 =>

    Audiovisual ressources
    Festival 2011

    - Bande annonce ● 20e Festival des Cinémas Différents de Paris (3-14 oct. 2018) par Félix Fattal

    20e Festival des cinémas différents et expérimentaux de Paris
    du 3 au 14 octobre 2018

    Le Grand Action | Centre Pompidou
    Centre Culturel Suisse | ENSBA
    Re:Voir / The Film Gallery | Le Shakirail
    Bande annonce
    - ROBERT TODD (1963-2018) par Robert Todd

    De la part de l’ensemble des coopérateurs du CJC, c’est avec une grande tristesse que nous avons appris la disparition de Robert Todd.

    Membre du CJC, depuis longtemps, chaque année nous avions hâte de voir ses nouveaux films et de le voir présent au festival, depuis sa participation en 2012, au premier jury de la compétition internationale. De la compétition dans le cinéma expérimental était bien évidemment inconcevable pour lui. Je me rappelle de la belle discussion qui s’était engagée lors de la délibération en présence du public, de la définition du cinéma expérimental (oui nous l’avions tenté), à sa résistance argentique aux 17 films primés, dont les 11 films étaient issus de la liste de Robert Todd. Un ami généreux. Comme je me souviens de nos échanges, de son souriant français face à ma maladresse anglophone. Sa présence bienveillante va beaucoup nous manquer pour cette 20e édition, sombrement teintée.

    Laurence Rebouillon, présidente du Collectif Jeune Cinéma

    ---

    It is with great sorrow that we, as cooperators of Collectif Jeune Cinéma, have learned about Robert Todd's passing.

    He was a member of CJC and every year we were eager to discover his new films and to see him coming to the festival, since his first participation in 2012, where he was part of the international competition jury. The idea of a competition in experimental cinema was of course inconceivable to him. I remember the beautiful jury's discussion that took place in front of the audience, about the definition of experimental cinema (yes, we tried this), from the idea of an analog resistance to its 17 awarded films, 11 of which had been chosen from Robert Todd's list. He was a generous friend. I also remember our conversations, and the way we could communicate going back and forth from his smiling French to my clumsy English. His kind presence will be very missed for this 20th edition of our festival.

    Laurence Rebouillon, President of Collectif Jeune Cinéma

    - COMMODITY TRADING : ELECTION DAY de M. Woods par Michael Woods

    Ma fille Virgil guide notre famille à travers un enfer personnel et politique dans les jungles de Los Angeles. Ceci est une vidéo faite depuis la perspective minoritaire du privilège blanc. Ceci est une vidéo sur la suprématie blanche ; une vidéo conçue comme une arme contre l’homme raciste, malicieux et narcissique, qui s’affiche en tant que chef d’Etat et en qui nous voyons s’opérer l’échange et la chute symbolique de la suspension médiatique de l’ère post-spectacle…
    Visionner le film
    - CILAOS remporte une mention spéciale du jury au festival Tous Courts ! par Camilo Restrepo

    Pour tenir la promesse faite à sa mère mourante, une jeune femme part à la recherche de son père, homme volage qu’elle n’a jamais connu. En chemin, elle apprend rapidement que l’homme est mort. Son plan ne change pas pour autant, elle doit retrouver son père.
    extrait du film
    - Bande annonce ● 19e Festival des cinémas différents de Paris (4-15 oct. 2017) par Camille Degeye

    19e Festival des cinémas différents et expérimentaux de Paris
    du 4 au 15 octobre 2017

    Le Grand Action | Centre Pompidou
    l'Etoile | Maison de la culture du Japon
    Ciné 104 | The Window


    voir en ligne
    - DEUX FOIS (excerpt) par Jackie Raynal

    Ce film est une méditation délibérément élémentaire sur certaines fonctions primaires du film dont on peut dire qu’elles sont à la base du montage en tant que tel – attente, exploration de l’image, mémoire perceptive, relations entre l’espace hors et l’espace sur écran, tous explorés dans une série de plans séquences autonomes d’une simplicité exemplaire. Noël Burch
    Jackie Raynal est une des figures majeures du groupe Zanzibar, dont les films marquent une rupture dans le paysage cinématographique tant sur le plan formel que conceptuel. Les cinéastes de Zanzibar dans leur radicalité formelle, minimalisme et leur étrangeté entretiennent des liens étroits avec les artistes plasticiens.
    Extrait du film

    [Nouveaux dépôts]


    • Nothing like Ivanhoe
      de Bug Davidson
      2013 - 00:09:27 - Fichier Quicktime
      Nothing Like Ivanhoe stabs at magical realism with a queer sound. Using genre tools and handmade props this short rejects the redundancy of story in our collective cinematic past to emphasize what many in the contemporary audience see as an exhausted narrative. A coming out story, a love story, a hero story; perhaps these things are Ivanhoe. By leaving narrative behind, this short film employs a layering of dislocated audio visual clues to the viewer; clues that may lead to the solution that experimental film and queer existence have much in common.

    • Genizah ; passages from t...
      de Solomon Nagler
      2018 - 00:09:50 - 16mm
      Passages retrieved from the lublin genizah, a ruinous non-archive where the sacred is slowly being released from it's corporal form.

    • Forever Bro
      de Alexander Isaenko
      2017 - 00:07:34 - Fichier Quicktime - on line
      Young generation is playing with weapons. They are reviving the culture of war. As time passes, firecrackers will turn into grenades, and plastic-soldiers into the real ones. Soldiers will go to the war. An old lonely man is going to follow this conflict on the news. After the stroke TV is the only interlocutor that`s left. Now he will be able to evaluate if brotherhood really is forever.

    • Ici et Maintenant
      de Serge Bard
      1968 - 01:14:00 - Fichier Quicktime - on line
      "Here and now consists of the dreams of the solitary rambler, post-revolution... The moralist has given up on chaos; he takes his own pulse; he listens to the world, perhaps vibrating with it; he is in sympathetic ecstasy. The filmmaker holds his position, stiff as the statue of the commander, on alert for the phenomena which approach him; he resembles the lighthouse whose rectitude Bard captures magnificently, on an ink-dark night, with its hallucinatory lamp set against a background of winds and tides." (Patrick Deval)

    • Afterimage Selves
      de Sabrina Ratté
      2014 - 00:03:50 - Fichier Quicktime - on line
      Il n'y a pas de synopsis anglais pour ce film

    • Kameradin
      de collectif Doplgenger
      2018 - 00:06:10 - Fichier Quicktime
      Based on archival images of Yugoslav cinema, the film begins with words spoken by the head of actress Milena Dravić in the Dušan Makavejev’s film “W.R. Mystery of the organism”. On the other side of the order, which regardless of the ideological origin has so far been marked by the patriarchy, the fragmented experience of the woman and her broken body will follow the other, a new and interrupted story.

    • Histoires de ma vue (Haik...
      de Florian Maricourt
      2015 - 00:24:00 - Fichier Quicktime
      A filmed diary using the form of visual haikus. Each month, I made a three minute episode compiling ten haikus of seventeen seconds. Each haiku is seventeen seconds to comply with the versification of Japanese short poems (5+7+5). A different camera — mostly early mobile phones and digital cameras — was used for each episode. The whole serie can be screened at once ; and here is a possibility of screening each episodes separately.

    • Fou Rage (lettre à mon o...
      de Florian Maricourt
      2015 - 00:06:00 - Fichier Quicktime
      Synopsis

    • Fou Rage (lettre à mon o...
      de Florian Maricourt
      2015 - 00:06:00 - Fichier Quicktime
      A filmed letter, sent from New Zealand to "my lost bird", shot with a mobile phone.

    • Peinture de Pietri Karate...
      de Florian Maricourt
      2018 - 00:13:00 - Fichier Quicktime - on line
      At the request of the Art & Marges Museum based in Brussels, I made a film about Josselin Pietri, a painter inspired by Bruce Lee and mainstream cinema, who constructs cardboard sculptures celebrating his idols. This film -- a filmed painting or a painted film -- was born out of our instant friendship, and is a portrait of Josselin as much as it is mine.

    Ressources audiovisuelles


    Catalogue